I kirken handler digitalisering om mer enn bare tekniske løsninger – det handler om å gjøre kirken tilgjengelig for alle.
Felles ansattregister
Kirken har for tiden flere spennende utviklingsprosjekter, og et av de handler om å etablere et ansatt- og organisasjonsregister for alle ansatte i kirken. Registeret blir et viktig utgangspunkt for flere av de ansattes fellesløsninger, og er nødvendig for å gjøre kommunikasjonen internt i kirken enklere. Målsettingen er å gjøre administrasjon og oppdatering av ansattinformasjon enklere i alle enheter, slik at ansatte kan bruke mindre tid på byråkrati.
Undersøkelse til kirkeverger
For at registeret skal ha mest mulig nytte må det være oppdatert. Det er derfor ønskelig med utveksling av kontaktinformasjon mellom registeret og lokale lønnssystemer. Kirkerådet har derfor nylig sendt ut en superkort undersøkelse til alle kirkeverger for å kartlegge hvilke lønnssystemer som brukes av flest lokale enheter.
Digital satsing
Andre satsinger som det jobbes med er læringsplattform, elektronisk forhåndsstemming til kirkevalget og arrangementsportalen Skjerikirken.no. Alt arbeidet skjer etter en vedtatt digitaliseringsstrategi og en egen styringsmodell. Ansatte på alle nivå i kirken involveres på ulikt vis i arbeidet, og bidrar til at det som utvikles er brukervennlig.
Les mer om den digitale satsingen i kirken på kirken.no/digitalisering